Vraag advies en hulp via Veilig Thuis

Er zijn verschillende professionals die je kunnen helpen. Zo heeft Veilig Thuis een hulplijn die je altijd gratis kunt bellen. Dit kan ook anoniem. Als jij de situatie beschrijft, kunnen de hulpverleners je advies geven. Advies over wat jij kunt doen en wat zij voor je kunnen betekenen.

Aan wie kun je advies of hulp vragen?

Het is fijn om je zorgen te delen met een professional:

  • Bel Veilig Thuis op 0800-2000 voor advies en hulp (24/7 bereikbaar). Of chat (ma t/m vr 09:00 - 17:00).
  • Bezoek deluisterlijn.nl of bel 0900-0767 (24/7 bereikbaar).
  • Ga naar mindkorrelatie.nl of bel 0900-1450 (ma t/m vr: 09:00 - 18:00).
  • Ouderen kunnen ook bellen met de ANBO via 0348-466-666 (elke dag: 09:00 - 21:00) of chatten met het Nationaal Ouderenfonds: Helpdesk Welkom Online (ma t/m vr: 09:00 - 17:00).
  • Denk je eraan om jezelf pijn te doen, of aan zelfmoord? Bel 0900-0113 of chat met vrijwilligers op 113.nl (24/7 bereikbaar).

Is het in jouw situatie lastig om te bellen?

Dan kun je terecht bij de apotheek door ‘masker 19’ te zeggen. Dan komt er altijd actie voor hulp. Als je alleen bent, belt de apotheker samen met jou naar Veilig Thuis om samen te kijken hoe je geholpen kan worden. Als de pleger in de buurt is, dan belt de apotheker zelf naar Veilig Thuis. Hiervoor wordt jouw naam, adres en geboortedatum doorgegeven. Veilig Thuis gaat vervolgens met politie in overleg welke vervolgstap het meest passend is en wie wat doet. Heb je niet de mogelheid om naar de apotheek te gaan? Dan kan je door de week van 09:00 tot 17:00 uur ook chatten met Veilig Thuis.

“Tip: je hoeft niet meteen een melding te doen. Je kunt ook eerst samen de situatie bespreken.”

Wat gebeurt er als je Veilig Thuis belt?

Vraag advies en hulp via Veilig Thuis

(Een animatie.)

VOICE-OVER: Je zorgen maken om een ander is niet fijn.
Helemaal niet als die zorgen gaan over huiselijk geweld.
Gelukkig is er altijd iets dat je kunt doen zoals contact opnemen met Veilig Thuis een gratis hulplijn waar je je zorgen kunt delen.
Zij geven advies over wat jij zelf kunt doen en helpen eventueel bij het doen van een melding.
Hoe bellen met Veilig Thuis gaat, laten we je zien in vier stappen.
1: Je belt gratis 0800-2000 en krijgt een medewerker van Veilig Thuis aan de lijn.
Deze luistert naar je verhaal en stelt vragen over de situatie waar je je zorgen om maakt.
2: De medewerker kijkt samen met jou of er iets is wat jij zelf kunt doen.
Zo kun je praten met degene om wie je je zorgen maakt of andere omstanders aanspreken.
Misschien is een buurvrouw, vriend of andere bekende ook iets opgevallen.
Als je je zorgen met hen deelt, kom je er samen achter of er iets aan de hand is.

(Twee vrouwen praten met elkaar.)

3: Kom je niet verder, dan kan Veilig Thuis misschien wel iets doen.
Samen bepalen jullie of je een officiële melding maakt van jouw vermoedens.
Dit kan eventueel anoniem.
4: Veilig Thuis vertelt je wat er met jouw melding gebeurt en zorgt dat de persoon of het gezin geholpen wordt.

(Beeldtekst: Er gaat deze week eerst een maatschappelijk werker langs. Als er nog iets gebeurt, kun je altijd nog een keer bellen.)

RUSTIGE MUZIEK

Geweld hoort nergens thuis.
Wil je weten wat je nog meer kunt doen bij vermoedens van huiselijk geweld?
Kijk op: ikvermoedhuiselijkgeweld.nl.

  • Je belt gratis 0800-2000 en krijgt een hulpverlener aan de lijn.
  • De medewerker luistert naar je verhaal, stelt vragen en beantwoordt jouw vragen.
  • Je kunt er zelf voor kiezen of je je eigen naam wilt noemen en die van de personen waar je je zorgen om maakt. Dit hoeft niet.
  • De medewerker kijkt samen met jou of er iets is wat jij zelf kunt doen.
  • Komen jullie tot de conclusie dat jij zelf niets kunt doen? Dan kan de medewerker je helpen om een melding te maken van je vermoedens. Als je wilt, kan dit anoniem.
  • Op basis van de melding doet Veilig Thuis zelf onderzoek naar de situatie of roepen ze de hulp in van lokale hulpverleners, zodat het gezin geholpen kan worden.
  • Als je een melding doet, laat Veilig Thuis aan je weten wanneer ze ermee aan de slag gaan.
Illustratie van een vrouw met een grijze knot

"Mijn verhaal hielp de medewerkers een beter beeld te krijgen van wat er zich binnen de muren afspeelde"

Ina twijfelde erg, maar deelde haar zorgen over de geluiden die zij uit een bovenwoning hoorde komen toch met de mensen van de thuiszorgorganisatie.

Lees het verhaal van Ina

Wat je zelf kunt doen als je je zorgen maakt

Er zijn verschillende manieren waarop je een oudere kunt helpen als je je zorgen maakt. Je kunt praten met omstanders, de oudere of de persoon van wie je denkt dat deze de oudere niet goed behandelt. Stel je eigen veiligheid altijd voorop.