Vraag advies en hulp via Veilig Thuis

Maak je je zorgen om een oudere en wil je je zorgen delen met professionals? Veilig Thuis is een hulplijn die je gratis kunt bellen. Dit kan anoniem. De hulpverleners weten veel over mishandeling en misbruik. Als jij de situatie van de oudere beschrijft, kunnen zij je advies geven.

“Tip: je hoeft niet meteen een melding te doen. Je kunt ook eerst samen de situatie bespreken.”

Wat gebeurt er als je Veilig Thuis belt?

  • Je belt gratis 0800-2000 en krijgt een hulpverlener aan de lijn.
  • De medewerker luistert naar je verhaal, stelt vragen en beantwoordt jouw vragen.
  • Je kunt er zelf voor kiezen of je je eigen naam wilt noemen en die van de personen waar je je zorgen om maakt. Dit hoeft niet.
  • De medewerker kijkt samen met jou of er iets is wat jij zelf kunt doen.
  • Komen jullie tot de conclusie dat jij zelf niets kunt doen? Dan kan de medewerker je helpen om een melding te maken van je vermoedens. Als je wilt, kan dit anoniem.
  • Op basis van de melding doet Veilig Thuis zelf onderzoek naar de situatie of roepen ze de hulp in van lokale hulpverleners, zodat het gezin geholpen kan worden.
  • Als je een melding doet, laat Veilig Thuis aan je weten wanneer ze ermee aan de slag gaan.
Illustratie van een vrouw met een grijze knot

"Mijn verhaal hielp de medewerkers een beter beeld te krijgen van wat er zich binnen de muren afspeelde"

Ina twijfelde erg, maar deelde haar zorgen over de geluiden die zij uit een bovenwoning hoorde komen toch met de mensen van de thuiszorgorganisatie.

Lees het verhaal van Ina

Wat je zelf kunt doen als je je zorgen maakt

Er zijn verschillende manieren waarop je een oudere kunt helpen als je je zorgen maakt. Je kunt praten met omstanders, de oudere of de persoon van wie je denkt dat deze de oudere niet goed behandelt. Stel je eigen veiligheid altijd voorop.