Hartverwarmende initiatieven tijdens de coronacrisis

Het COVID-19-virus houdt de samenleving in zijn greep. Vooral ouderen ervaren veel stress en onzekerheid. Maar er is ook een lichtpuntje: de crisis laat zien hoeveel mensen voor elkaar, en voor ouderen, kunnen betekenen. Er ontstaan veel hartverwarmende initiatieven. Van kaartenschrijfacties tot boodschappenhulp en ouderenuurtjes in de supermarkt.

Hulplijnen

Het is nu extra belangrijk dat ouderen de juiste ondersteuning krijgen. Gelukkig gebeurt er heel veel: gemeenten, aanbieders, huisartsen en mantelzorgers pakken allemaal een rol. In korte tijd ontwikkelden particulieren, vrijwilligersorganisaties en bedrijven ontzettend veel creatieve initiatieven. Zo zijn er verschillende hulplijnen waar ouderen terechtkunnen met vragen over het coronavirus of voor een praatje als ze eenzaam zijn: de Luisterlijn, #Nietalleen, het Rode Kruis, KBO-PCOB en NOOM, ANBO, het Nationaal Ouderenfonds en de Zilverlijn.

Digitale platforms

Ook zijn er digitale platforms die burgers oproepen om ouderen en kwetsbare groepen te helpen, zoals #coronahulp van NLvoorElkaar. Andere initiatieven zijn de kaartenschrijfacties, het (beeld)belcontact van vrijwilligersorganisaties en sportverenigingen, de boodschappenhulpacties van onder andere rijexaminatoren van het CBR (die intussen weer aan het werk zijn), en bibliotheken die hun online aanbod van boeken en trainingen in digitale vaardigheid uitbreiden. Ook stelden veel supermarkten een ‘ouderenuurtje’ in, zodat ouderen veilig en afgezonderd boodschappen kunnen doen.

Lees ook de blog Contact houden met ouderen en kwetsbaren in tijden van corona.